Czym jest to co jest przeglądane w przeglądzie kolędy tradycyjnej?
Czy to pieśni?
Grupy, które je wykonują?
Czy może to co ze sobą niosą?
Kto lepiej wie, co przynosi pieśń od osoby, która ją wybrała (albo przez nią została wybrana) by starym zwyczajem udać się z nią w gości, by wspólnie z gospodarzami otworzyć się na to wszystko co dobre, a co ma dla nas w zanadrzu nadchodzący sezon wegetacyjny?
Jeśli interesujemy się kulturą tradycyjną, to odnajdujemy w niej coś, co jest dla nas istotne. Coś co dzięki niej ożywa w nas. Możemy to pokazać. Możemy o tym opowiedzieć – jeśli kogoś spotkamy. Na tym właśnie polega żywotność tradycji.
Chcielibyśmy, żeby przegląd kolędy tradycyjnej był takim spotkaniem. Z opowieścią. I prezentacją.
Zapraszamy do udziału w IV przeglądzie kolędy tradycyjnej „Podłaźniczka”.
W niedzielę 23 stycznia 2022 we Wrocławiu, o 14:00.
Zgłoszenia (chatka.tanca@gmail.com) powinny zawierać nagranie pieśni, opowieść w formie tekstowej, oraz listę uczestników.
Deklaracje uczestnictwa do niedzieli 16 stycznia. Załączniki można dosłać później
Przygotujcie 10 minutowy program – z pieśniami, ale także opowieścią o tym, czego same pieśni nie opowiedzą.
Jedna z kolęd przygotowana do nauczenia pozostałych uczestników grupy i śpiewania razem (zrobimy śpiewnik przeglądowy.
Grupy jasełkowe (tzn. takie które wystąpią w strojach i przedstawią scenkę, niekoniecznie jasełkową sensu stricto) – program do 20 minut. I dodatkowo fotografia grupy w strojach.
Co można przedstawić w 10 minut z całego bogactwa kultury tradycyjnej?
Może to co w niej nas zachwyca?
Drobny szczegół.
Im więcej takich szczegółów z różnych jej aspektów – tym większego bogactwa stajemy się świadkami jako uczestnicy przeglądu.
Czyli po pierwsze: pomysł, co chcemy przekazać.
pomysł
Prezentacja istotnych elementów sytuacji kolędniczej w tradycyjnym wydaniu
Albo – lepiej – wybranego takiego elementu – pokazanie go z różnych stron.
Rekonstrukcja istotnych elementów sytuacji kolędniczej we współczesnym kontekście
Albo wybranego elementu. Co znaczył kiedyś, dlatego teraz tracił znaczenie – i jak powinniśmy zmienić kontekst, by je odzyskał.
Prezentacja charakterystycznych motywów tematycznych dla danego regionu etnograficznego. Albo jednego motywu.
Może być jeden motyw z różnych stron – nawet z różnych regionów.
Może to być melodia, która przypadkiem zawędrowała w dalekie strony
Może to być schemat rytmiczny.
Może – elementy czy treściowe, czy formalne – charakterystyczne dla danej epoki historycznej.
Im węziej zakreślony temat (mniejszy region, mniejszy wątek) tym lepiej, bo o tym większym bogactwie zaświadcza.
Nie powołujemy komisji do oceny grup, bo wobec oczekiwanej wąskiej specjalizacji tematycznej trudno byłoby taką komisję zbudować. W czasopismach akademickich każdy artykuł może oceniać inna osoba – z założenia będąca specjalistą z danej dziedziny. Przesłanie każdego zgłoszenia do oceny innej osobie byłoby możliwe, ale czasochłonne, więc w tym roku musimy się obejść bez tego.
Czasu zostało niewiele.
Ale jeśli nie macie nic w planach – dołączajcie:)